HTCE lecturers’ series, spring 2024: History and its educational relevance for overcoming tensions in current times

Sarah Godswell (Wits School of Education, Johannesburg, South Africa): Voicing histories: student voice in history teacher education to build pedagogies around marginalized voices and narratives in the school curriculum This paper explores using pedagogies in history teacher education that centre student voice and student knowledge production. These pedagogies in turn are used to create a […]

mehr...

28. Mai 2024
https://fhnw.zoom.us/j/61846989109?pwd=MmNRaUU1ckQzWUFCc01mdXpCbUtBdz09

HTCE lecturers’ series, spring 2024: History and its educational relevance for overcoming tensions in current times

Yeow-Tong Chia (The University of Sydney, Sydney, Australia): East Asian perspectives on historiography and history education? This paper explores new approaches to historiography and history thinking by examining the “Western” and East Asian perspectives on history and citizenship. While the Western approach to historiography tends to view the past as separate from the present, and […]

mehr...

4. Juni 2024
https://fhnw.zoom.us/j/61846989109?pwd=MmNRaUU1ckQzWUFCc01mdXpCbUtBdz09

Historiker*innen-Unconference

Das Historikerinnennetzwerk in Partnerschaft mit der Gosteli-Stiftung und infoclio.ch organisiert am 7.-8. Juni 2024 im PROGR in Bern eine Unconference. Teilnehmer*innen können Themen und Fragen im Voraus oder vor Ort vorschlagen – dann wird gemeinsam über die zu diskutierenden Themen entschieden. Begleitet werden die Diskussionssitzungen durch zwei Plenumsveranstaltungen und in kulturelles Rahmenprogramm. Anmeldung bis 19.5.2024. Link: https://unconference.historikerinnen.ch/de/

mehr...

7. Juni 2024
Bern (PROGR)

GV DGGD

Die GV der DGGD findet in St. Gallen statt. Programm

mehr...

8. Juni 2024
St. Gallen

HTCE lecturers’ series, spring 2024: History and its educational relevance for overcoming tensions in current times

Bjorn Wansink (Utrecht University, Utrecht, Netherlands): Teaching to counter terrorism (TerInfo): A historicizing intervention in times of crisis and disruption In this lecture dr. Bjorn Wansink will discuss the methods of TerInfo a platform established at Utrecht University that provides lesson materials and workshops for teachers in times of crisis and disruption. The materials and […]

mehr...

11. Juni 2024
https://fhnw.zoom.us/j/61846989109?pwd=MmNRaUU1ckQzWUFCc01mdXpCbUtBdz09

D-A-CH / Fachverband für Public-History-Forschung

Alle interessierten deutschsprachigen Forscherinnen und Forscher auf dem Gebiet der Public History sind aufherufen Mitglied in diesem neuen Fachverband zu werden und sich aktiv einzubringen. Die erste Jahrestagung und die erste Mitgliederversammlung des phfv finden am Freitag, den 14. Juni 2024, ab 9 Uhr an der Universität Wien statt. Mehr Informationen: https://www.infoclio.ch/de/cfp-d-ch-fachverband-f%C3%BCr-public-history-forschung

mehr...

14. Juni 2024
Universität Wien

HTCE lecturers’ series, spring 2024: History and its educational relevance for overcoming tensions in current times

Gideon Boadu (RMIT University, Melbourne, Australia) & Razak Dwomoh (Northern Illinois University, DeKalb, USA): What do teachers consider as the purposes of history teaching? Nations and institutions worldwide continue to grapple with all kinds of political, health, and socioeconomic challenges. Contemporary perspectives and cutting-edge technology have driven various attempts to address these challenges, but history […]

mehr...

18. Juni 2024
https://fhnw.zoom.us/j/61846989109?pwd=MmNRaUU1ckQzWUFCc01mdXpCbUtBdz09

HTCE lecturers’ series, spring 2024: History and its educational relevance for overcoming tensions in current times

Kent den Heyer (University of Alberta, Edmonton, Canada): Are we all sophists now? A curricular reading of history education Reading history education through curriculum theory, I explore competing paradigmatic logics undergirding history programs and teachers’ pedagogical choices. In doing so, I seek to point beyond history education’s still lingering cognitive psychology and human capital influences […]

mehr...

25. Juni 2024
https://fhnw.zoom.us/j/61846989109?pwd=MmNRaUU1ckQzWUFCc01mdXpCbUtBdz09

CfP zdg 1-2025

Die Zeitschrift für Didaktik der Gesellschaftswissenschaften (zdg) hat einen neuen Call for Paper zum Themenschwerpunkt „Welt(un)ordnung“ (Heft 1-2025) veröffentlicht. Einreich-Frist für Abstracts ist der 1.7.2024 und danach für die kompletten Beiträge der 1.9.2024.  Den Call for Paper (und weitere Informationen zur zdg für Autor/-innen) finden sich unten oder hier.

mehr...

1. Juli 2024

HTCE lecturers’ series, spring 2024: History and its educational relevance for overcoming tensions in current times

Caitriona Ni Cassaithe (Dublin City University, Dublin, Ireland), Keith Barton (Indiana Univerity Bloomington, Bloomington, USA), & Li-Ching Ho (University of Wisconsin-Madison, Madison, USA): Historical thinking for contemporary issues: Curriculum examples Built on a shared understanding that awareness of history plays an important role in shaping present-day decision-making, this piece presents three theoretically-grounded curriculum examples illustrating […]

mehr...

2. Juli 2024
https://fhnw.zoom.us/j/61846989109?pwd=MmNRaUU1ckQzWUFCc01mdXpCbUtBdz09

2. CfP des HTCE-Journals

2. CfP der Zeitschrift «Historical Thinking, Culture, and Education» zu «History and its educational relevance for overcoming tensions in current times». Alle Angaben hier.

mehr...

31. August 2024

Siebte Schweizerische Geschichtstage

Die Siebten Schweizerischen Geschichtstage finden an der Universität Luzern vom 8. Juli (ab 18.00 Uhr) bis zum 11. Juli 2025 statt. Das Thema der Geschichtstage wird «(Un)sichtbarkeit» sein. Der Call for Papers wird voraussichtlich im Winter 2023/24 veröffentlicht.

mehr...

8. Juli 2025
Universität Luzern